Typering mbo-student

Kenmerken

– Korte spanningsboog (meer prikkels);

– Doener, geen planner;

– Vraagt nadrukkelijk om structuur;

– Wil uitdaging en afwisseling;

– Wil het goed doen en wil bevestiging krijgen;

– Centraal staan: kleding, relaties (ook online), hobby’s, werk, telefoon, maar ook zaken als schulden.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

Spreek mbo-studenten nooit aan alsof het kinderen zijn, zij vinden zichzelf al heel volwassen. Zij kunnen zich dan gekleineerd voelen.

Het ‘ik’ staat centraal en ze durven te experimenteren. Een student die eerst hiphopper was kan zomaar Gothic worden. Ze experimenteren met uiterlijk en met zogenaamde kicks op het gebied van alcohol, drugs en seksualiteit.

Ze zijn kwetsbaar en voelen zich snel wanhopig een bijvoorbeeld een kwade vriendin kan al leiden tot een behoorlijk dip. Een afwijzing van een docent kan leiden tot gedachtes als ‘ik kan niks’, ‘ik ga stoppen’ of ‘ik haal het toch nooit’.

In het laatste leerjaar van de opleiding merk je als docent een verandering. Ze kunnen meer verantwoordelijkheid aan en zijn in staat (beter) te reflecteren op hun eigen doen en laten.

Cognitieve ontwikkeling

Mbo-studenten hebben over het algemeen:

Minder overzicht:

– Lagere overdrachtssnelheid;

– Minder probleemoplossend vermogen;

– Moeite met overzicht houden;

– Slechte concentratie.

– Wisseling in het evenwicht hersenen: van rationeel naar emotioneel en omgekeerd.

Ratio op de achtergrond:

– Minder vermogen tot abstraheren;

– Moeite met keuzes maken;

– Moeite met plannen en anticiperen;

– Moeite met prioriteiten stellen.

Zijbalk